Sök

 

Boka möte
kostnadsfritt

Boka ditt möte redan idag sa hälper vi dig upptäcka vilka möjligheter du har.

 

Frågor?
Ring oss direkt

Du når oss på telefon
08 651 92 00

brev   eller skriv till oss här

BOSTAD

När du pensionerar dig utomlands skall samtliga band med Sverige kapas om din avsikt med flytten är att skattemässigt tillhöra det nya landet (se väsentlig anknytning). Bostad utgör inget undantag från denna regel och detta innebär att din svenska permanentbostad skall säljas, eller sägas upp om du har en hyresrätt, och att en ny bostad skall hyras eller köpas i ditt nya land.

 

Flyttar du till ett land inom EU kan bostaden köpas eller hyras, inga restriktioner finns.

När det gäller länder utanför EU bör du kontrollera vilka regler som gäller i det nya landet. Vissa länder har speciella regelverk, i t ex Thailand är det mycket vanligt att man ”hyr” sin bostad i 90 år. Du bör utvärdera olika boendealternativ grundligt och ta god tid på dig i urvalsprocessen. Vid köp av bostad i det nya landet bör du anlita juridisk expertis såväl som fastighetsmäklare med god lokalkännedom.

 

Viktiga frågeställningar:

  • Värdering och besiktning
  • Finansiering och lånemöjligheter
  • Skatter på boende och avgifter vid förvärvet
  • Juridiska handlingar, notarier, advokat, översättning av dokument mm

 

 

UPPSKOV MED VINST VID FÖRSÄLJNING AV BOSTAD

Från och med 1 februari 2007 går det att få uppskov på reavinstskatten vid fastighetsförsäljning även om ersättningsbostaden ligger i annat EU-/EES-land än Sverige.

Vid försäljning av din svenska fastighet inför en utflyttning tillåts alltså uppskov på precis samma sätt som gäller inom Sverige. Maximalt uppskovsbelopp har tidigare varit 1,45 mkr men vid försäljning av fastighet under perioden 21 juni 2016-30 juni 2020 är beloppet obegränsat. Den årliga räntan på uppskovet är 0,5 %.

 

 

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR UPPSKOV

  • Bostaden skall ha varit privatbostad
  • Kapitalvinsten skall vara minst 50.000 kronor (per delägare)
  • Du skall ha bott i bostaden antingen minst ett år omedelbart före försäljningen eller minst tre av de senaste fem åren
  • Din nya bostad skall vara ett småhus, en bostadsrätt eller en ägarlägenhet
  • Det nya objektet skall ha köpts tidigast året före försäljningen eller köpas senast den 31/12 året efter försäljningen

 

Tänk på!

Även om den årliga uppskovsräntan vid första anblick ter sig låg så bör du observera att räntan beräknas på hela uppskovsbeloppet, inte bara på skatten. Om du t ex har ett uppskov på en miljon kronor så är själva skattekrediten 220 000 kronor (= 22 %) och din faktiska ränta är därmed drygt 2,2 % per år. Eftersom din ränteutgift inte är avdragsgill, vilket räntekostnader på bostadslån är, så motsvarar räntan ca 3,2 % per år vilket alltså är den räntekostnad som du skall jämföra med övriga räntor.

 

Reglerna gäller hela EES-området (d v s de 28 EU-länderna samt Island, Norge och Liechtenstein). Du måste årligen intyga att du fortfarande äger den utländska bostaden alternativt, om ny utlandsbostad införskaffats, intyga att den nya bostaden kvarstår. För detta ändamål använder du deklarationsblankett K2, avsnitt J.

 

 

ÄGARLÄGENHETER GODKÄNNS OCKSÅ

Tidigare har man i praktiken endast fått uppskov om man köpt ett småhus utomlands. Ägarlägenheter, vilka är den vanligaste lägenhetsformen utomlands, har inte varit godkända som ersättningsbostäder. Skatteverket har dock ändrat sin tolkning och numera får även ägarlägenheter användas vid tillämpningen av uppskov utomlands.

 

 

FASTIGHETSSKATT PÅ BOSTAD UTOMLANDS

Den svenska fastighetsskatten, s k kommunal fastighetsavgift, gäller inte bostäder i utlandet. Skatten blir därmed noll kronor.

 

 

RÄKNA UT DIN REAVINST VID FASTIGHETSFÖRSÄLJNING

  • Försäljningspris
  • - Mäklarens arvode
  • - Inköpspris
  • - Förbättringsutgifter
  • = Vinst
  • + Eventuell återföring av uppskov
  • = Kapitalvinst
  • * 22 %

= Din skatt

 

 

BOHAGSFLYTTNING

När du anlitar en flyttfirma är det flera saker du bör tänka på:

 

  • Tillståndsfrågor
  • Försäkringar
  • Referenser
  • Packning
  • Offerter
  • Dokumentation
  • Flyttstädning

 

 

TILLSTÅND

Se till så att du anlitar en flyttfirma som har F-skattsedel, trafiktillstånd mm. Bolaget ska även kunna visa upp bevis för att man verkligen existerar, t ex organisationsnummer.

 

 

FÖRSÄKRINGAR

Att ditt bohag är försäkrat under flytten är givetvis av största vikt och detta måste du kontrollera noggrant med flyttfirman. Om du har speciellt dyrbara tillgångar såsom konst, mattor, antikviteter mm så bör du uppmärksamma företaget på detta och se till så att detta omfattas av försäkring.

 

 

REFERENSER

Att kontakta referenser är något som ofta glöms bort. Begär att få namn och telefonnummer till flera referenser som du därefter kontaktar. Om inte flyttfirman vill lämna referenser – vänd dig till någon annan.

 

 

PACKNING

Att överlåta packningen till flyttfirman är ofta ett klokt val. De är sannolikt duktigare, snabbare och har bättre erfarenhet av hur olika saker ska packas jämfört med när du själv gör jobbet. Se bara till att försäkringen täcker skador som är orsakade av felaktig packning. Ett tips är att märka upp ett par packlådor och använda dessa till sådana saker som är extra viktiga de första dagarna i din nya bostad. Det kan t ex vara hygienartiklar, mediciner, vissa kläder, en kastrull, en stekpanna, bestick & servis för några personer etc. Även en golv- eller taklampa kan vara bra att ha tillgänglig. Det är inte lätt att springa runt och leta på måfå bland alla lådor!

 

 

OFFERTER

Begär alltid offert/prisuppgift och var så noggrann som möjligt när du beskriver vad flyttningen skall omfatta, hur stor bostaden är, otympligt gods mm.

 

 

DOKUMENTATION

Gör en ordentlig inventarielista som omfattar hela ditt bohag. Filma eller fotografera även dina möbler mm innan packning sker. Ju noggrannare du är desto enklare att kunna hävda din rätt om något händer.

 

 

FLYTTSTÄDNING

Ta hjälp med flyttstädningen! Du har troligen fullt upp med mängder av andra göromål och att slippa tänka på städningen frigör.